جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 13, 2024
کد خبر: 1182776
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
کتاب

حوزه/ گروه تولید و محتوای معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «تاریخ ولادت و شهادت معصومان» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه کتاب «تاریخ ولادت و شهادت معصومان» به همت گروه تولید و محتوای معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر گردید.

یکی از موضوعات مهم برای افزایش دانش دینی مبلغان حوزوی، اطلاع دقیق از تاریخ زندگی اهل‌بیت با هدف تبیین تاریخ و دقت در انجام‌دادن آئین‌های مذهبی است. این امر همان مصداق احیای امر اهل‌بیت محسوب می‌شود که امام رضا فرمود: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا». فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ؛ فَإِنَّ النّاسَ لَوْعَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند! گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد که اگر مردم، زیبایی‌های گفتار ما را بدانند، از ما پیروی می‌کنند.

کتاب تاریخ ولادت و شهادت معصومان، گزیده کتاب «بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان»، اثر حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله مقدسی است. محقق گرامی کوشیده است تا با اشاره به تشتت آرای موجود درباره تاریخ ولادت و شهادت معصومان، با معیاری علمی و با بهره‌گیری از روش‌های تاریخی، به کندوکاو بپردازد. وی ضمن ساماندهی به نقل‌قول‌های مختلف، مطالب خود را از کتاب‌های متقدم (منابع کهن) دریافت کرده است.

انگیزه اولیه تدوین این کتاب، به توصیه رهبر انقلاب درباره انجام‌دادن تحقیقی درباره شرح شهادت امام حسن مجتبی بازمی‌گردد. تحقیقی روشنگرانه درباره شهادت امام دوم که بتواند در جایگاه یک سند قابل‌اتکا استفاده گردد. پس از انجام‌دادن آن پژوهش و ارسال نتیجه برای معظم‌له، این‌بار سفارش کرده بودند که خوب است این کار برای دیگر معصومان نیز انجام شود؛ ازاین‌رو پس از پنج‌سال با بررسی منبع‌محور، این مطالعه به سرانجام رسید.

با توجه به پژوهش‌محوری کتاب و نیز حجم نسبتاً بالای آن، گروه تولید محتوای معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، بر آن شد با تلخیص آن، متنی کوتاه و متناسب با نیازهای مبلغان گرامی آماده سازد. انتظار می‌رود مبلغان ارجمند، ضمن مطالعه دقیق این کتاب، به فرهنگ‌سازی در عرصه یکسان‌سازی تاریخ‌های تولد و شهادت اهل‌بیت، همت بگمارند.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به کتاب فروشی بوستان کتاب مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha